تاثیر روانشناسی رنگ بر روی لباس

تاثیر روانشناسی رنگ بر روی لباس

 

بی‌ شک رنگ علاوه بر این که در خود شخص تأثیر می گذارد، می تواند در روابط او با دیگران نیز موثر بوده و واکنش های متفاوتی را در مخاطبان موجب شود. انتخاب رنگ مناسب لباس در ارتباطات میان فردی اهمیت بسیاری داشته‌ و وسیله ای برای برقراری ارتباطات غیر کلامی محسوب می شود. رنگ به عنوان عاملی اثرگذار و نیرومند در تحریک احساسات و حالات روحی افراد، همواره مورد توجه طراحان و مدیران شرکت های بزرگ مد بوده است.

آن ها با انتخاب رنگ، براساس مطالعات روان شناختی، تلاش دارند تا هر چه بیش تر مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دهند. طبق نظر بسیاری از روان شناسان “بهترین رنگ برای لباس” رنگی است که حس خوبی در انسان ایجاد کند. از این رو “مد” تنها به عنوان یک انتخاب مشترک بین افراد جامعه، مطرح بوده و همیشه پیروی از “مد” و “مدگرایی” جوابگوی نیازهای انسان نیست. از آن جایی که رنگ ها باعث برانگیختن احساسات متفاوتی در انسان می شود، ضروری است که ما رنگ پوشش خود را نه طبق مد، بلکه بر اساس موقعیتی که در آن قرار گرفته ایم، تعیین کنیم. بنابراین آشنایی با روان شناسی رنگ ها به ما کمک می کند تا با انتخاب رنگ مناسب برای هر زمان و موقعیتی، احساسات درست را بروز دهیم.

در دسته بندی رنگ ها سه گروه قابل تشخیص است:

رنگ های گرم، رنگ های سرد، رنگ های خنثی

دسته ی اول، رنگ های گرم

مثل قرمز ،صورتی، نارنجی ، زرد و تمامی رنگ هایی که با دیدن آنها احساس گرما به شما دست میدهد.

لباس با رنگ های گرم

رنگی پر انرژی است که موجب افزایش ضربان قلب و گردش خون و مایع مغزی نخاع و اعصاب شده و میزان انرژی بدن را بالا می برد. این رنگ به طور نمادین با زندگی، شور، شوق و عشق در ارتباط بوده و اغلب برای مناسبت های عاشقانه مورد استفاده قرار می گیرد. افراد با پوشیدن لباس به رنگ قرمز توسط دیگران جذاب تر دیده می شوند. لباس های قرمز مانند رنگ های زرد و سبز که در دسته رنگ های گرم قرار دارند، موجب جلب توجه بیش تر می شوند.

استفاده از لباس با رنگ های گرم سن افراد را کم تر نشان داده و در آن ها نشاط و شادابی بیش تری ایجاد می ‌کند. البته بسیار مهم است که این رنگ به اعتدال استفاده شود زیرا کاربرد بیش از حد رنگ قرمز می تواند تحریک کننده باشد و باعث پرخاشگری شود.

دسته ی دوم، رنگ های سرد

مثل آبی، بنفش آبی، سبز آبی، سبز و…

لباس با رنگ های سرد

رنگ تعادل، توازن و همدلی و نمادی از تجدید و رشد است. در رنگ درمانی از رنگ سبز برای پاک سازی روح و ذهن استفاده می شود. این رنگ برطرف کننده ی اضطراب و فشارهای عصبی بوده و به انسان در به دست آوردن مجدد تعادل عاطفی و آرامش درونی کمک می کند. سبز آبی نمایانگر عزم راسخ، پایداری، غرور و بلند پروازی و مهم تر از همه مقاومت در برابر تغییرات است.

این رنگ بیانگر این است که افراد در عقاید خود راسخ بوده و قادرند بر محیط خود تأثیرگذار باشند. لباس های سبز آرامش بخش بوده و باعث می شود انسان نزدیکی بیش تری با طبیعت احساس کرده و به دیگران انرژی مثبت بدهد.

 رنگ دریا، آسمان و صلح و آرامش است. آبی باعث کاهش سرعت ضربان قلب و تنفس شده؛ از این رو می تواند یک رنگ مناسب برای مدیتیشن و تمدد اعصاب باشد.

دسته ی سوم رنگ های خنثی 

مثل: سیاه، سفید، خاکستری و رنگ های نود

 

لباس با رنگ های خنثی

سفید که خالص ترین و کامل ترین رنگ است، مفاهیمی چون خلوص، بی گناهی، صداقت و کمال را در بر می گیرد. پیراهن سفید سادگی، احترام و رسمیت را یادآور می گردد. در مراسم ازدواج، استفاده از رنگ سفید، نشان دهنده ی خلوص و صداقت همسر آینده است.

استفاده از این رنگ دارای تأثیرات روحی چون راحتی و آرامش و امید بوده؛ اما کاربرد بیش از حد از آن می تواند احساسات منفی چون پوچی و انزوا را در انسان ایجاد کند.

سیاه سیاه رنگی است که دارای معانی متفاوت مثبت و منفی می باشد. این رنگ را نشانه ی ترس و تهدید و یا غم و اندوه و رنگی مرموز در ارتباط با ناشناخته ها، قدرت، زیبایی، مرگ، شر و رمز و راز می دانند.

خاکستری رنگی است خنثی، بی طرف و در عین حال قطعی که عقل، آینده گرایی، حیا و اندوه را تداعی می کند. به این رنگ مفاهیم مختلفی را بسته به درجه تیره و روشنی آن نسبت می دهند.

 

با ما همراه باشید.

 

2 دیدگاه برای “تاثیر روانشناسی رنگ بر روی لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *