“استراتژی آمیخته بازاریابی”

. استراتژی آمیخته بازاریابی مجموعه ای از ابزار آلات تاکتیکی و قابل کنترل بازاریابی هستند که شرکتها جهت گرفتن بازخورد مورد نظر از طرف بازار هدفشان استفاده می کنند.

 

این استراتژی شامل هر آنچیزی است که یک شرکت برای تاثیرگزاری بیشتر استفاده نی کند.این استراتژی از ۷ پی (۷ps) تشکیل می شود:

 

  1. Product – محصول: محصول یا خدماتی که توسط یه شرکت به مشتریان ارائه میشوند. در مبحث “محصول” باید به تنوع، کیفیت، طراحی، ویژگی های محصول، برند و … اشاده کرد.

H&M ، یک برند خرده فروشی لباس با شهرت Fast- Fashion و تولیدات پوشاک برای خانمها ، آقایان و کودکان است. در کشور های متفائت، H&M را میتوان با برندهای متفاوتی  از جمله COS, Cheap Monday, Monki, Weekday یافت به محصولات ازائه شده در هر یک از این فروشگاه ه میتوان به مجموعه ای از لباس های طراحی شده توسط طراحان تا لباس های یوگا ، البسه زنانه، کیف، کفش، اکسسوری ، لباس های جین و لباس های کلاسیک اشاره کرد.

 

  1. Price– قیمت: مبلغی که بابت خرید محصول یا خدمات توسط مشتری پرداخت می شود.

شرکت H&M  لباس هایی به کیفیت بالا و قیمت های منطقی را تولید و عرضه می نماید. از رقبای اصلی این شرکت میتوان به GAP   و ZARA اشاره کرد.در مقام مقایسه با این دو برند، محصولات H&M از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر هستند. این قیمتِ کم بخاطر هزینه ی کم تولیدات و نقل و انتقالات محصولات است. برند H&M  با تنوع بیشتر محصولات تولید شده، رقیت سرسخت برند َZARA است. به صورت نیانگین، قیمت محصولات H&M  ، ۲۵ دلار و ZARA ، ۴۵ دلار است. کیفیت بالا و قیمتهای پایین ، مشتریان جوان بیشتری را جذب میکند تا از این طریق فروش بیشتری را داشته باشد.

  1. Place– مکان: نقطه فروش محصولات و مجموعه فعالیتهایی که باعث در دسترس بودن راحت تر محصولات و خدمات برای مشتریان میشوند.

محصولات H&M  در سراسر دنیا در فروشگاه های این برند به فروش می رسند. در بعضی از کشورها فروش محصولات H&M  بر عهده نمایندگی ها و یا ختی به صورت آنلاین ( اینترنتی) صورت میگیرد ؛ در نتیجه مشتریان می توانند محصول مورد نظر خود را ار بین گروه از محصولات اینتخاب کنند و از طریق پرداخت آنلاین مبلغ  را بپردازند و محصول را جلوی درِ منزل خود دریافت کنند. H&M سیستم عرضه بسیار حرفه ای دارد تا زمان تحویل محصول را به کمترین میزان تقلیل دهد.

  1. Promotion – ترویج: مجموعه فعالیت هایی که باعث نمایان شدن ویژگی ها و منافع محصول و قانع کردن مشتریان برای خرید آنها هستند را “ترویج” می نامند. از جمله این فعالیت ها میتوان به تبلیغات، تخفیفات، فروش شخصی و … اشاده کرد.

شرکت H&M  برای ترویج محصولات خود از کانال متفاوتی استفاده میکند مانند:

  • تبلیغات تلویزیونی

  • یوتیوب

  • بازاریابی دیجیتال

  • فضای مجازی

  • کد های تخفیف

  • استفاده از چهره های مشهور

  • استفاده از اسپانسر ها

  • فعالیت های اجتماعی شرکت

 

  1. People– نیروی انسانی: تمام افرادی که در تهیه، تولید و عرضه محصول به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این فرایند سهیم هستند را نیروی انسانی می نامند.

نیروهای انسانی در تمام سطوح به خوبی آموزش می بینند. فرهنگ کاری بصورتیست که کارمندان بر اساس گردش های شیفتی در هر قسمت فعالیت کرده و برای تولید عرضه محصولات تشویق و انگیزش می شوند. H&M با هدف دستیابی به آخرین مدل های مرسوم ، با طراحان زیادی در سراسر دنیا همکاری میکنند. کارمندان هر کدام از پیشینه های خانوادگی متفاوت با مهارتهای گوناگون هستند. در این شرکت به پیشرفتهای فردی و حرفه ای افراد توجه ویژه ای میشود.

  1. Process– فرآیند: مسیری که کالا طی میکند تا به دست مشتری برسد.

    در این روند، مدیر ارتباطات با مشتریان نقش مهمی را ایفا میکند. در شرکت H&M کارمندان به خوبی برای نگهداشتن مشتریان سود آور برای مجموعه آموزش داده میشوند. در صورت بروز هر گونه مشکلی، کارمندان H&M تمام تلاششان را برای بر طرف کردن موضوع می نمایند. در نتیجه خدمات رسانی و ارسال محصول در کوتاه ترین زمان ممکن برای جلب رضایت مشتری اتفاق می افتد.

 

  1. Physical Evidence– شواهد فیزیکی: فضای کلی کسب و کار، از دکوراسون محیط کار تا طراحی وبسایت ، همگی در گروه شواهد فیزیکی قرار میگیرند.

    در فروشگاه های H&M کارمندان صبور و همراهی شما را در روند انتخاب محصول کمک می کنند. ار هماهنگ کردن لباس ها تا برگزیدن استایل مناسب برای مشتریان ! محصولات از کیفیت بالایی برخوردار هستند. یکی از مهمترین مباحث در شواهد فیزیکی موضوع مارکتینگ بصری است.

    .

 

 

 

 

نویسنده: دکتر درسا حیدری

مدرس حوزه مارکتینگ مجموعه تیک آرت فشن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *